Veilig Handelen

    Ondanks onze eigen strenge controles op MarktMAX.nl bestaat toch de mogelijkheid dat malafide personen
    door de mazen van het net glippen. Graag willen wij langs deze weg onze advertentieplaats MarktMAX.nl gebruikers preventief volgende tips meegeven voor veilig handelen.

      • Gezond wantrouwen
      • Let op bij de betaling
      • Contante betaling
      • Via overschrijving
      • Via PayPal
      • Betaling onder rembours
      • Betaling met cheque
      • Antwoord nooit op e-mails…
      • Occasion kopen bij particulier
      • Enkele voorbeelden van oplichting
      • Hoe een oplichter herkennen?
      • Een verdachte advertentie gezien?
      • Slachtoffer van oplichting?

     



     

    Gezond wantrouwen
    Een gezond wantrouwen ten opzichte van een koper of verkoper kan nooit kwaad. Je kent de (ver)koper
    meestal niet en beschikt vaak enkel over een e-mailadres of telefoonnummer.
    Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over de (ver)koper
    (vast telefoonnummer, adres, naam of eventuelle andere gegevens).
    Stort niet eerst zelf geld,vooraleer de koper jou geld stort!
    Als je vreemde dingen tegenkomt die je wantrouwen opwekken, haak dan gewoon af.
    Doe niet mee aan dingen die vreemd bij je overkomen.

    Wees alert, sommige dingen moeten een belletje moeten doen rinkelen
    Kopers die zonder begeleiding een proefrit willen maken met je wagen of motor.
    Het aanbieden van vaak dure producten voor erg lage prijzen.

         

      • Zoals mobiele telefoons, smartphone’s, TV’s, laptops enz. Als een verkoper verschillende van
        zulke producten aanbiedt, moet je extra voorzichtig zijn.
      • Vreemde dingen bij het afronden van de betaling.
      • Voorstellen die haast te mooi zijn voor woorden, bv. een hogere prijs bieden dan jij zelf vraagt.
      • Het laten opsturen van producten naar het buitenland (vaak Afrikaanse landen).
      • De transactie laten verlopen via een derde partij.
      • Je doen geloven dat een betaling reeds onderweg is.
      • Teveel betalen voor je goederen en vragen om het restant terug te storten.
      • Oplichters zijn heel vaak zeer gehaast. Neem de nodige tijd en ga niet impulsief te werk.
      • Geef nooit je kredietkaartnummer.
      • Controleer desnoods de contactgegevens (telefoonnummer, adres, e-mail, … ).






    Let op bij de betaling
    Ben je tot een deal gekomen met de (ver)koper, dan moeten er goede afspraken gemaakt
    worden over de betaling.

    Contante betaling
    Spreek liefst op het thuisadres van de verkoper af. Indien dit niet lukt, spreek dan nooit af op een afgelegen
    plaats en ga nooit van locatie naar locatie.
    Rond de betaling af met één en dezelfde persoon.
    Als de betaling een groot bedrag betreft, neem dan niet
    het gehele bedrag mee, maar ga wanneer je over wil gaan tot de aankoop (alleen) naar een bankautomaat
    om de rest van het geld af te halen.

    Via overschrijving
    Betaling via overschrijving is in principe een veilig betaalmiddel. Wacht echter steeds met de levering
    tot het geld effectief op je rekening staat.
    Probeer voorschotten te vermijden en maak daar alleen gebruik van wanneer je absoluut zeker bent van de identiteit
    van je tegenspeler.
    Let op wanneer je het voorstel krijgt om een betaling
    af te ronden (zeker vanuit het buitenland) met “Western Union”, “Bidpay” of “Moneygram”.
    Dit zijn banken waar je anoniem geld van de rekening kan halen.

    Ons advies is om nooit betalingen via deze banken te aanvaarden, je geld en de nieuwe eigenaar
    zijn niet meer te traceren mocht er iets mis gaan.
    Je wacht best altijd af tot de betaling daadwerkelijk bijgeschreven is op je bankrekening.
    Stel jezelf niet gerust met de mededeling dat de overschrijving “gebeurd
    is” en/of dat het betalingsbewijs onderweg is! Het doorsturen van een bewijs dat de betaling onderweg is.
    Gaat het over een groot bedrag? Contacteer dan even je bank om te controleren of deze betaling volledig in orde is,
    en niet meer kan ingetrokken worden.

    Via PayPal
    Als consument kan u – online – veilig via PayPal betalen
    Sommige kopers (vooral uit het buitenland) vragen echter om eerst een bedrag te storten (op hun rekening),
    alvorens zij kunnen storten. Uiteraard is dit niet
    correct en mag u dat nooit doen. Wanneer u verkoopt, hoeft u uiteraard nooit zelf geld te storten!
    Meer informatie over PayPal vindt u hier.

    Betaling onder rembours
    Bij het postkantoor kunnen betalingen onder rembours verzonden worden. De koper ontvangt het product dan per post thuis
    en moet de kosten van het gekochte product aan de postbode voldoen. Als koper brengt dit risico’s met zich mee,
    er kan in de zending altijd iets anders zitten dan wat je hebt gekocht. Vraag ALTIJD de legitimatie van de postbode, of haal je pakket
    af in het postkantoor!

    Betaling met cheque
    Het betalen door middel van een cheques brengt risico’s met zich mee en is af te raden.
    Betaling van grote bedragen met een gewaarborgde bankcheque vormt uiteraard geen probleem.






    Antwoord nooit op e-mails waarin men je login en paswoord vraagt

    Antwoord nooit op een e-mail, zogezegd van Koopjeskrant, waarin men je vraagt wegens een of andere reden om je toegangsgegevens te versturen. Ook niet wanneer men
    in de mail een link vermeld en waarna je op de website eerst login en paswoord dient in te geven.

    Het doel van de verzender is om je login en paswoord te verkrijgen door een valse reden op te geven.
    Met jouw login en paswoord gaan ze dan in jouw account valse advertenties plaatsen.
    Deze valse advertenties lokken onschuldige potentiële klanten, waarop de oplichters kunnen inspelen en ze de klant een
    overschrijving naar hun rekening vragen via Western Union.

    Doordat ze met je account
    en gegevens werken (vaak met gegevens van een professionele autohandelaar), verhoogt dit hun
    geloofwaardigheid.

    Deze geldverrichtingen met oplichters op het internet heet “phishing”.





    Occasion kopen bij particulier

    Koop je een tweedehands auto of lichte bestelwagen?

    Stel de verkoper dan de volgende vragen:

      • Waarom verkoop je de auto?
      • Is de onderhoudshistorie van de auto bekend?
      • Heeft de auto schade gehad?
      • Hoe lang is de auto nog APK goedgekeurd?
      • Hoe lang heb je de auto zelf gehad?

    De bovenstaande vragen kun je het beste al stellen zodra je de eigenaar van de auto belt om een afspraak
    te maken om de auto te komen bekijken.

    Een koper heeft een onderzoeksplicht. Onderzoek daarom het voertuig dat je wilt kopen. Een korte proefrit en een APK zijn daarvoor niet voldoende. ANWB Rechtshulp raadt aan een totaalkeuring te laten uitvoeren en hier zelf opdracht voor te geven. Hier wordt ook direct de kilometerstand gecontroleerd via de Nationale Auto Pas. Schakel bij de koop
    van een boot de
    Expertisedienst Pleziervaartuigen in voor een keuring om inzicht te krijgen in de technische staat van de boot.

    Meer informatie en tips vindt je op de website van de ANWB.nl





    Enkele voorbeelden van oplichting

    Valse verkoper

    Om je te overtuigen, gaat de afzetter allerlei fictieve zaken vertellen zoals: “het voertuig behoort tot een dokter die gescheiden is, in Engeland woont, en die werkt voor Artsen Zonder Grenzen. De wagen zal je bezorgd worden via een internationaal transportbedrijf, die je voorschot terugstort indien het voertuig
    je niet bevalt.” Dit is een volledig valse advertentie.

    Valse koper

    Ze storten je geld of sturen je een cheque, zonder dat ze de wagen hebben gezien. Dit is natuurlijk niet logisch. Het bedrag dat je krijgt is hoger dan de gevraagde prijs. Meest gebruikte smoes: de cheque was bestemd voor een wagen van hetzelfde type, maar is voor hun neus voorbijgegaan.
    Zonder dat je bankier weet of het een geldige cheque is (de banken kunnen pas na ongeveer 10 dagen de zekerheid hebben of de cheque geldig is of niet), wordt het geld op je rekening gestort.


    Je vertrouwt de koper en stort hem het bedrag terug dat hij te veel had betaald via de gevraagde betalingswijze van de koper: Western Union of iets anders waar de buitenlandse koper een valse identiteitskaart of rijbewijs voorlegt.
    10 dagen later haalt de bank het totale bedrag af van je rekening, want de cheque was namelijk vals.
    Resultaat: je hebt 500 tot 2.000 € verloren en de koper blijft
    onvindbaar.






    Hoe een oplichter herkennen?

      • Oplichters bieden artikelen vaak voor een erg lage prijs aan (te mooi om waar te zijn).
      • Oplichters maken graag gebruik van Western Union, BidPay of MoneyGram. Ons advies: gebruik nooit Western Union, BidPay of MoneyGram.
      • Oplichters reageren vaak op zoekertjes en doen hierbij een voorstel dat haast te mooi voor woorden is. (bieden bijvoorbeeld een hogere prijs dan waarvoor jij het artikel te koop aanbiedt).
      • Oplichters opereren dikwijls vanuit het buitenland; Nigeria of een ander Afrikaans land.
      • Oplichters proberen je te doen geloven dat een betaling al onderweg is, door het sturen van een bewijs van betaling per e-mail.
      • Dure goederen voor een erg lage prijs zoals mobiele telefoons, smartphone’s plasma TV’s, laptops (meestal verschillende items per advertentie).
      • Het aankopen vanuit het buitenland van auto’s die dan moeten verscheept worden.
      • Het laten opsturen van producten naar het buitenland (vaak Afrikaanse landen).
      • De transactie laten verlopen via een derde partij.
      • Je doen geloven dat een betaling reeds onderweg is.
      • Teveel betalen voor je goederen en vragen om het restant terug te storten.
      • Oplichters zijn heel vaak zeer gehaast. Neem de nodige tijd en ga niet impulsief te werk.






    Een verdachte advertentie gezien?

    Heb je het gevoel dat je ondanks al onze tips toch opgelicht bent? Laat het ons dan zeker weten via de optie contact van MarktMAX.nl.

    Wij kunnen er dan voor zorgen dat anderen gewaarschuwd worden. Ook kunnen we je adviseren over de te volgen stappen bij oplichting.





    Slachtoffer van oplichting?

    In geval van oplichting adviseren wij je om direct:
    Aangifte te doen bij de politie.

    Verstrek zoveel mogelijk details aan de politie. Bewaar dus alle relevante informatie met betrekking tot de (ver)koop, zoals betalingsbewijzen, correspondentie met de verkoper en een kopie van de advertentie (inclusief foto’s). De politie kan vervolgens een schriftelijk verzoek indienen bij de betrokken partijen voor het opvragen van gebruikers- en/of relevante gegevens, die wij, indien voorhanden onmiddellijk zullen verstrekken.

    Informatie kunt u vinden op de volgende sites:

    Fraude help desk en Internetoplichting Politie





    Stuur ons een mail via de link contact, wij verwijderen dan onmiddellijk het desbetreffende advertentie en eventueel alle andere advertenties van deze oplichter.